Tips om uw ranking op LinkedIn te verbeteren

linked in ranking

LinkedIn heeft zichzelf inmiddels gepositioneerd als het grootste netwerk voor professionals ter wereld. Met meer dan 100 miljoen gebruikers en meer dan 200 bedrijven is LinkedIn inmiddels het meest gebruikte platform voor recruiters en sollicitanten. Ook is LinkedIn inmiddels een belangrijk medium voor het stellen van vragen en het krijgen van antwoorden op zakelijk gebied.

In tegenstelling tot Facebook and andere sociale platformen wordt informatie op LinkedIn voornamenlijk gevonden door de interne zoekfunctie. Deze functie werkt niet zoals Google, dus ook het optimaliseren van uw profiel of bedrijf moet op een andere manier gebeuren. LinkedIn kijkt onder andere naar keywords en een gepersonaliseerd relevantie algoritme op basis van de afstand tot de gebruiker (eerste, tweede of derdegraads contact). Ook tellen hierbij aanbevelingen mee.

Om uw zichtbaarheid te verhogen van uw eigen profiel, dat van uw bedrijf of van een groep in LinkedIn kunt u het volgende doen:

  • Optimaliseer uw headline en omschrijving of summary op een zodanige wijze dat de belangrijke informatie zo hoog mogelijk links boven aan uw profiel staat. Net als bij websites kijkt de zoekmachine van boven naar beneden. Zorg er dus voor dat uw belangrijke keywords (en eventueel synoniemen) zo hoog mogelijk en prominent getoond worden.Vraag om aanbevelingen, zowel personen als bedrijven kunnen hun zichtbaarheid verhogen door aanbevelingen te vragen. Naast de zichtbaar is dit ook uiteraard zeer gunstig voor toekomstige werkgevers en dergelijken. Tip: zorg voor relevante aanbevelingen met voorbeelden. Veel mensen zullen u best helpen. Als u hier maar om vraagt.
  • Vergroot uw netwerk. Dit kunt u op twee manieren doen: U kunt zoveel mogelijk connecties verkrijgen zonder naar de kwaliteit te kijken. Dit heeft waarschijnlijk voornamelijk zin voor de interne zichtbaarheid in LinkedIn. Daarnaast kunt u uw netwerk vergroten met alleen mensen die u echt kent. Dit heeft weer meer waarde voor diegenen die het van hun netwerk moeten hebben zoals mensen in de sales.
  • Keuze van uw keywords in uw profiel: Zoek naar de keywords met twee woorden of meer (long tail). Wellicht kan de keyword tool van Google u helpen bij het zoeken naar ideeën.
  • Optimaliseer uw URL in LinkedIn. Uw standaard URL is een willekeurig gekozen aantal letters en cijfers. Door hier te kiezen voor uw volledige (bedrijfs)naam vergroot u uw zichtbaarheid in Google.
  • Regelmatige activiteit in de Q&A sectie van LinkedIn. Dit is een uitstekende manier om uw zichtbaarheid te verhogen. Niet alleen kunt u hier laten zien waar u staat, u kunt zo ook connecties op doen maar zo vergroot u ook de zichtbaarheid van uw groep of bedrijf.