De 10 SEO Geboden – Gebod 5 – Marketing

Gij zult focussen op Marketing, niet op SEO

Tot nu toe sloeg de klok SEO SEO SEO (of ZO ZO ZO Zoekmachine Optimalisatie). En ondanks dat er veel succes kan worden behaald met deze methode vind ik dat we ons moeten focussen op marketing in plaats van op SEO. Marketing wordt ook wel omschreven als het proces van het creëren en leveren van waarde. Of zoals ik tijdens mijn studie uit mijn hoofd moest leren: "het geheel van alle activiteiten die erop gericht zijn de ruil van producten of diensten te bevorderen" (de klassieke theorie). Er zijn overigens meerdere definities gekomen van marketing maar dat is een heel ander onderwerp. Wanneer ik een nieuwe website lanceer voor mezelf of een klant ga ik liever marketen dan Zoekmachine-Optimaliseren (uiteraard is de website dan al helemaal geoptimaliseerd omdat ik vindt dat dit aan de basis van ontwerp en ontwikkeling moet staan). Misschien is het niet eens zo'n slecht idee om eens om gewoon eens te pretenderen dat Google helemaal niet bestaat. Vreemd idee nietwaar? Maar bekijk eens wat we ermee bereiken. Hoe zou u alles benaderen als Google niet bestond? U zou de andere goed aangeschreven websites in uw segment bezoeken en daar reclame maken voor uw product of dienst. U zou u inschrijven in lijsten met winkels/websites op uw gebied. U zou artikelen schrijven en die plaatsen op plekken waar mensen in uw doelgroep dit zouden lezen. U zou de aandacht zoeken van journalisten en bloggers om zo wat (online) media aandacht te krijgen. En uiteraard zou u reclame maken door banners te plaatsen op plekken waar uw toekomstige klanten dit te zien krijgen. Dus met andere woorden, u gaat naar de plekken waar zich de mensen (of bedrijven natuurlijk) bevinden waaruit uw doelgroep bestaat. Dus met andere woorden u doet gewoon aan marketing of te wel u maakt reclame voor uw website of dienst. En u richt u op MENSEN, niet op een zoekmachine. Dit zijn toevallig ook de beste dingen die men kan doen in termen van Optimalisatie. Op deze manier zoekt u op natuurlijke wijze aandacht voor uw dienst of website. Hier houdt Google van en is in mijn optiek beter dan het specifiek focussen op allerlei technische hoogstandjes om uw website kunstmatig te laten ranken. Mocht Google dan opeens besluiten om bepaalde factoren niet meer zo zwaar te laten wegen (bijvoorbeeld sociale media) dan ligt uw website niet meteen stil. Dus even terug naar de definitie van marketing: "het proces van het creëren en leveren van waarde". Weet u nog, website-vertrouwen en website-autoriteit? Concentreer u op het creëren van waarde, focus u op mensen en bouw daar een goede relatie mee op.

Overzicht "De 10 SEO Geboden"

De 10 SEO Geboden – Gebod 10 – Website testen

De 10 SEO Geboden – Gebod 9 – SEO Tooltjes

De 10 SEO Geboden – Gebod 8 – Link Snelheid

DE 10 SEO Geboden – Gebod 7 – Link varieteit

De 10 SEO Geboden – Gebod 6 – Link Profiel

De 10 SEO Geboden – Gebod 5 – Marketing

De 10 SEO Geboden – Gebod 4 – Website autoriteit en vertrouwen

De 10 SEO geboden – Gebod 3 – Trek links aan

De 10 SEO Geboden – Gebod 2 – Title Tags

De 10 SEO Geboden – Gebod 1 – Tekst