Optimaliseren voor een persoonlijk zoeklandschap

gepersonaliseerde zoekresultaten

SEO is Dead…Long Live SEO! Zodra er ook maar iets veranderd zijn er allerlei types die roepen dat iets zijn langste tijd heeft gehad. Dit werd ook geroepen toen Google kwam met haar gepersonaliseerde resultaten. SEO zou geen enkele zin meer hebben. Met gepersonaliseerd zoeken toont Google de resultaten waarvan Google denkt dat deze het meest relevant zijn voor uw zoekopdracht met behulp van uw historische gegevens en andere data (zoals de widgets die u hebt geïnstalleerd in iGoogle). We hebben nu al bijna twee  jaar kennis mogen maken met deze zoekresultaten en goede optimalisatie is nog even relevant als toen.

Ik kan op dit moment alleen afgaan op mijn eigen ervaringen en wat ik hoor en lees in mijn omgeving maar een heel erg grote verandering heb ik nog niet gezien. De websites met een goed fundament blijken het het nog altijd goed te doen. Vooral de top-5 van de zoekresultaten bleef redelijk stabiel.

Wat is nu de beste strategie in een zoeklandschap dat steeds persoonlijker wordt? Misschien verbaast het u maar dezelfde regels gelden nog steeds.  Als uw website niet goed is gestructureerd dan zal uw content nog steeds niet gevonden worden. Als uw titels niet geoptimaliseerd zijn zult u nog steeds minder bezoekers krijgen. Ook is er niets veranderd aan het feit dat u nog steeds goede en relevante links nodig hebt.

Duidelijk zijn

Zoekmachines moeten zonder enige twijfel kunnen herkennen waar een pagina over gaat. De pagina met de beste match voor “schoenen” zal nu veel eerder bovenaan de resultaten verschijnen. Dit kan betekenen dat Google in plaats van uw homepage een andere pagina zal weergeven. Dit fenomeen heb ik nu een aantal keer gezien bij anderen. Hier werd opeens in plaats van de homepage een product pagina getoond op dezelfde plek. Google wil hier hoogstwaarschijnlijk een nog relevanter resultaat bieden voor de zoeker. Dat betekend dat wij nog duidelijker moeten communiceren naar Google wat het belangrijkste onderwerp van de pagina is.

Zoals ik al eerder schreef ziet Google uw website als een hiërarchie met specifieke categorieën en hubs.  Dit lijkt dus alleen maar belangrijker te zijn geworden.

Click Through Rate

Click through rate is volgens mij al een factor en lijkt bij een hogere mate van personalisatie belangrijker te worden. Immers lijkt een resultaat relevanter voor Google als er meer mensen met dezelfde zoekopdracht op die website klikken en daar niet direct weer van wegsurfen (een lage bouncerate). Het is dus van cruciaal belang dat u uw titel en omschrijvingen zodanig kiest dat de bezoeker enerzijds getriggerd wordt om uw website te bezoeken en anderzijds dat deze ook daadwerkelijk vindt wat deze zoekt. Niets nieuws eigenlijk maar dit lijkt wel belangrijker te worden.

Microformats en Locaties

Een goede manier om Google en andere zoekmachines duidelijk te maken waar een website over gaat is het gebruik van microformats. In het kader van dit artikel zal ik niet uitleggen wat microformats zijn en hoe deze het beste ingezet kunnen worden maar een microformat is bijvoorbeeld een vcard. Mensen bekend met Outlook zouden bekend kunnen zijn met een vCard. Niet alleen uw adresgegevens kunt u aangeven met een microformat ook informatie over producten en diensten. Op uw contact pagina plaatst kunt u dus uw contact gegevens met behulp van de hCard microformat maker.

Google personaliseert ook op basis van locatie. U zoekt vanuit Amsterdam op zoekmachine marketing Amsterdam dan krijgt u resultaten te zien waarvan Google denkt dat deze zich in Amsterdam bevinden. Google kent uw locatie door middel van een IP-adres. De locatie van uw website kunt u makkelijk aan Google kenbaar maken door het hebben van een Google Places account en een contactpagina met uw adresgegevens in hCard-formaat.

zoekwoord onderzoek doen

Ik weet het, u heeft het vast overal al gelezen, u moet zoekwoord onderzoek doen. Toch wordt het nu belangrijker om niet al te ver af te dwalen van de daadwerkelijke zoekopdracht. Dus als iemand op zoek is naar schoenen in Amsterdam dan is deze niet op zoek naar sloffen in Amsterdam. Misschien lijkt dit een open deur maar ik zie nog erg veel websites waar teveel onderwerpen in 1 pagina worden gepropt.

Niet altijd

Personalisatie komt niet altijd voor. Bijvoorbeeld in het geval een zoeker geen historie heeft of zoekt naar een product of dienst waar deze nog nooit naar heeft gezocht.

Conclusie

Concluderend kunnen we zeggen dat gepersonaliseerde resultaten er voor zorgen dat zoekers meer resultaten krijgen die aansluiten bij hun( hoogstwaarschijnlijke) intentie. Eigenlijk veranderd er dus weinig alleen nu krijgt de zoeker een lijst voorgeschoteld met meer websites over hetzelfde onderwerp. De top-10 wordt dus meer eenvormig, onderscheid maken wordt veel belangrijker en vooral duidelijkheid is cruciaal.

2 gedachten over “Optimaliseren voor een persoonlijk zoeklandschap”

Reacties zijn gesloten.