Globaal en Lokaal; SEO strategie voor lokale bedrijven en internationals

seo strategie voor lokale bedrijven en internationale bedrijven

Momenteel vindt er een grote verschuiving plaats in het zoeklandschap van globaal naar lokaal. Veel website eigenaren hebben steeds meer moeite met indexeren van hun website als zijnde een lokale onderneming.

Dit wordt nog eens bemoeilijkt door situaties waarbij er sprake is van landen met meerdere talen. Denk maar eens aan Zwitserland. Hier moeten websites in het Duits, Frans en Italiaans gemaakt worden en soms ook nog in het Engels.

Het wordt nog interessanter als bijvoorbeeld bovenstaande situatie zich voordoet bij een international actief in heel Europa. Veel bedrijven zijn niet eens te vinden buiten hun thuisland tenzij we direct op de bedrijfsnaam zoeken.

Er zijn bedrijven die tot voorheen een goede plaats in Google genoten en zich nu geconfronteerd zien met een zoeklandschap waarin alleen een kaartje te zien is met bedrijfsnamen ernaast (Google Places of Google Maps). Nu moeten deze bedrijven maar uit zien te zoeken hoe zij op lokaal niveau hoog kunnen scoren. Dit is namelijk een heel ander spel dan wat ze gewend waren.

Bedrijven in één taal in datzelfde land met enkele producten zullen zich echter minder zorgen hoeven maken dan echte multinationals zoals een Nokia bijvoorbeeld. Deze verkopen echt globaal maar zullen nu hun uiterste best moeten doen om lokaal gevonden te worden.

De Lokale hiërarchie

In eerste instantie zal Google kijken naar de aanwezigheid van een lokale domeinnaam. Dus een .nl domeinnaam voor Nederland, een .be voor België en een .de voor Duitsland. Helaas is het nogal een kostbare en omslachtige zaak om in elk land een andere domeinnaam te hebben.

Mocht de domeinnaam niet erg richtinggevend zijn voor een indicatie van de locatie zoals bijvoorbeeld bij het zoeken naar een .com, .net of .org website dan kijkt Google naar het IP-adres waarvandaan gezocht wordt. Als ik bijvoorbeeld vanuit mijn huis in Amsterdam Zuid zoek naar een tandarts krijg ik de resultaten in mijn stad Amsterdam. Dezelfde zoekopdracht uitgevoerd vanuit Antwerpen zal toch andere resultaten weergeven.

Mocht u gebruik maken van een lokale domeinnaam dan gebruikt Google niet het IP-adres als indicator. Dat is ook logisch want met een .nl domeinnaam wil u vooral Nederland bereiken.

Google Webmaster Tools Lokalisering Tool

In uw Google Webmaster Account kunt u de geografische regio aangeven waar uw website op gericht is. Mocht u een lokale domeinnaam hebben dan hoeft u niets te doen, deze staat automatisch vast op Nederland voor een .nl domeinnaam.

Stel dat u een .com adres hebt en u wilt per subdirectory een land instellen. U kunt hier dan het beste sub accounts aanmaken per land. U kunt ook uiteraard sub domeinen aanmaken per land en deze als apart account installeren. Zodra dit is ingesteld zal uwdomein.com/nl volledig meetellen in de Nederlandse zoekresulaten.

Lokale links

Een sterkte indicator voor Google is het hebben van lokale links naar uw website. Specifieke websites over bijvoorbeeld Amsterdam met links naar uw bedrijf in Amsterdam helpt u onder andere ook bij de ranking in Google Maps.

Waar is dit probleem is sterkst?

In Nederland hebben we bijna allemaal wel een .nl domeinnaam. Echter in Amerika heeft 85% van de bedrijven .com terwijl een .com telt als een globale domeinnaam. In Amerika zorgt deze lokalisering dus het meest voor problemen. Dit is onder andere de reden dat er nieuwe domeinnamen in gebruik zijn genomen zoals de .us.

Wij denken dat websites wereldwijd te bereiken zijn omdat het internet nou eenmaal (bijna) overal ter wereld toegankelijk is maar dit is in steeds mindere zin waar.

Dit probleem wordt alleen maar sterker omdat zoekmachines steeds meer zullen gaan bepalen wat lokaal is wat niet. Zo heeft Google bepaald dat alleen bedrijven die ook daadwerkelijk klanten zien als lokaal worden gezien. Dus webshops en bedrijven die van huis uit opereren hebben in zekere zin het nakijken. Maar goed erg moeilijk is het niet om uw webshop toch een lokaal tintje te geven, nietwaar?

Wat is nou de beste strategie voor lokale vindbaarheid?

Dat is uiteraard afhankelijk van de domeinnaam, taal en het service gebied.

Een .nl website met alleen Nederlandse tekst hoeft niet veel te doen behalve ervoor te zorgen dat er ook lokaal goed gescoord wordt in Google Maps.

Een .nl website met meerdere talen alleen actief in Nederland zal alleen de taal goed moeten afscheiden van de rest van de website. Dus met bijvoorbeeld een folder zoals uwwebsite.nl/en/index.html voor de Engelse taal. Vergeet niet ook in uw meta tags goed aan te geven dat het hier de Engelse taal betreft.

Een .nl website met meerdere talen en actief meerdere landen staat voor een keus. Idealiter zou deze onderneming ook een lokale domeinnaam aanschaffen voor de andere landen. Dit is nog relatief simpel voor een bedrijf dat bijvoorbeeld alleen actief is in de Benelux. Toch is het aan te raden om zo veel mogelijk lokale domeinnamen te registreren.

Voor een bedrijf wat wereldwijd opereert is het ondoenlijk om in 185 landen een aparte website te onderhouden. In dit geval is het zinvoller om een .com domeinnaam te nemen en alle landen zo goed mogelijk onder te delen met behulp van folders of sub domeinen.

Een gedachte over “Globaal en Lokaal; SEO strategie voor lokale bedrijven en internationals”

Reacties zijn gesloten.