Het Like Effect lijkt op een DOS Attack

We willen allemaal meer ‘likes’ toch? Meer likes betekend meer (Facebook) exposure en meer bezoekers of verkopen. Toch ondervondt ik laatst dat je bij het verkrijgen van veel likes je wel goed moet opletten bij het opzetten van een grote(re) Facebook campagne.

Het zit namelijk zo: Wanneer u het ‘Open Graph” protocol implementeert voegt u simpelweg wat metadata toe aan uw pagina waardoor Facebook beter kan begrijpen wat het moet tonen in de stream van de Facebook gebruiker.

Bij het nader bestuderen van de server statistieken zag ik dat Facebook op nr 2 stond voor wat  betreft het aantal hits die maand. Dat is uiteraard geen echte bezoeker maar Facebook dat elke keer als er een update van uw site verschijnt uw pagina weer bezoekt en weer data ophaalt.

Dus stel dat 1000 mensen uw website geliked hebben en u plaatst een update met een mooie aanbieding en nog eens 200 mensen liked uw website uw wel eens een explosieve groei van het aantal opvragingen van informatie vanuit Facebook kunt krijgen. Ik kan u verklappen dat dat uw shared hosting account hier moeite mee gaat hebben.

Ongetwijfeld zal Facebook een soort caching mechanisme (een soort tijdelijk geheugen)  in werking hebben maar in mijn geval begaf de VPS (Virtual Private Server) het zelfs. Het lijkt nog het meest op een DOS attack (dat is wanneer zeer veel veschillende computers tegelijk informatie aanvragen van een website waardoor deze de vraag niet meer aankan en dus onbereikbaar is voor gebruikers). DOS staat voor ‘Denial of Service’.

Daarnaast is er natuurlijk ook nog sprake van foto’s, video’s en andere content dat elke keer weer geladen wordt (als deze op uw server gehost zijn en niet Youtube of Flickr). Bij gemiddeld 150 vrienden per gebruiker kunt u zich misschien voorstellen dat dit erg zwaar kan zijn voor uw server.

Heeft u bijvoorbeeld een WordPress website dan kan een caching plugin (W3 Total Cache is een aanrader) helpen om gedeeltelijk deze hits op te vangen.