Blog

Facebook Likes kopen of Niet?

likes kopen

Ik ben tegen het kopen van Facebook likes, backlinks, fans en volgers. De reden hier voor is heel simpel: het is vaak niet nodig. Maakt u een website of Facebook pagina met goede content en weet u deze content goed te verkopen dan komen de waardevolle links of likes na verloop van tijd vanzelf.

Op verschillende blogs zien we verhitte discussies over het kopen van likes, mensen zijn er ofwel voor ofwel geheel tegen. Mensen gooien met termen als SPAM en andere narigheden. Het lijkt me dat enige nuancering wel op zijn plaats is. We zouden ons bij deze discussie moeten afvragen wat mensen beogen met het kopen van likes en hoe deze worden geleverd.

Wil iemand likes kopen en verwacht deze pagina-eigenaar veel interactie (reacties op Facebook status updates) of zelfs kopers of gewoon een wat actievere aanblik van de Facebook pagina zodat de advertentie campagne effectiever is?

Laatst vertelde een ZZP’er mij dat zij een Facebook pagina had gemaakt. Zij had hier veel tijd in gestopt en gevuld met interessante inhoud zoals leuke weetjes, foto’s en video’s. Zij wilde vervolgens een Facebook campagne gaan beginnen. Zij vroeg mij of het feit dat de pagina nog slechts 14 likes had (enkele vrienden) effect zou hebben op de campagne. Vervolgens vroeg ze mij of het niet verstandiger zou zijn om eerst slechts een klein aantal Facebook likes te kopen. Het toeval wilde dat ik net een artikel aan het schrijven ben over social media ‘triggers’.

Eén van de triggers heet: “Volg het Volk”. Dit werkt als volgt: Om onzekerheid te overwinnen kijken mensen met betrekking tot een bepaalde beslissing (kopen, liken) vaak eerst naar wat andere mensen doen. Wanneer iets er uit springt als populair of actief dan vinden mensen dit automatisch een belangrijke trigger om de beslissing te nemen. Om een voorbeeld te noemen: wanneer mensen op vakantie in een onbekende stad rondlopen en zich afvragen bij welk restaurant ze zullen gaan eten zullen ze (onder andere) kijken naar hoe druk het is (even los van het soort restaurant en de lonely planet guide). Dus wanneer een Facebook campagne begonnen wordt op een pagina met weinig likes dan zou het best wel eens kunnen zijn dat mensen denken dat er niks te doen is en niet op de vind-ik-leuk knop drukken. Zien ze echter een actieve pagina met meerdere likes dan lijkt het waarschijnlijker dat deze mensen op de vind-ik-leuk knop drukken.

Overigens kunt u uw pagina ook op andere manier vullen dan het kopen van likes. Ik denk daar bij aan het te hulp vragen van vrienden en familie (de gemiddelde Facebook gebruiker heeft toch zo’n 130 vrienden), het uitschrijven van een wedstrijd of iets aanbieden in ruil voor een like (uw e-book bijvoorbeeld). Eigenlijk zijn wedstrijden en beloningen hetzelfde als het kopen van een like alleen wat transparanter, maar goed dat is mijn mening.

Het leveren van een like kan op verschillende manieren gebeuren. Dit kan geheel softwarematig zijn, er kan gebruik worden gemaakt van nep profielen of bots en tenslotte kan het zijn dat de bedrijven die de likes verkopen de mensen die op de vind-ik-leuk knop drukken gewoon iets bieden in ruil hier voor zoals geld. Ook is het gebruikelijk dat bijvoorbeeld pagina eigenaren van zeer grote Facebook groepen hun traffic willen omzetten in wat extra inkomen en dus voor andere pagina’s promotie willen maken

Uiteraard zijn er naast voordelen ook nadelen: De likes kunnen na verloop van tijd verdwijnen, Facebook kan uw account sluiten (maar dan moet u het wel heel bond maken) en u kunt zich geërgerde mensen op de hals halen als deze vergeten zijn dat ze op de like knop hebben gedrukt in ruil voor geld.

Echter gezien de hoeveelheid al langer bestaande bedrijven die al jaren likes verkopen kan het kennelijk wel goed gaan. De volgende tips kunnen van belang zijn indien u overgaat tot het kopen van likes:

  • Vraag om een referentie of een voorbeeld profiel (let dan op de datum en de reacties)
  • Zorg dat de likes niet al te goedkoop zijn (<20 euro)
  • Vraag hoe de likes geleverd worden
  • Zoals met alles: overdaad schaadt. Ga geen 10.000 likes kopen op een jonge pagina.

Wilt u echte geïnteresseerde mensen dan kunt u beter investeren in een mooie wedstrijd of een prijsvraag al kan dit best prijzig zijn. Wilt u alleen een actiever aanzicht van uw pagina alvorens een campagne of andere activiteiten te starten dan kunt u de likes ook kopen mits correct geleverd. De keus is aan u.

Mocht u besluiten toch likes te gaan kopen dan kun je op http:/llikewiki.nl alvast de aanbieders vergelijken.

Offline Direct Reli-Marketing Met Een Toefje Google

Bijna uitglijdend over de aangevroren stukken sneeuw en op weg naar de supermarkt kreeg ik vandaag  deze ‘flyer’ in mijn handen gedrukt van een zeer vriendelijke mevrouw die mij eerst vroeg of ik thuis internet had:

Iedereen is altijd maar bezig met online marketing door adverteren met Adwords, Facebook en Twitter maar veel mensen vergeten dat je offline net zo veel succes kunt behalen als je maar slim gebruik maakt van de verschillende connecties met de online wereld.

De flyer bestond uit een visitekaartje. Ik zag net een aanbieding van 49 euro voor 1000 visitekaartjes. Dat is dus 4,9 cent per visitekaartje. Dat is sowieso een stuk goedkoper dan een gemiddelde adwords of Facebook klik tegenwoordig. Maar ik heb begrepen dat de respons op een flyeractie zo’n 0,3% is dus zullen gemiddeld 3 personen van deze 1000 iets doen met deze flyer. In dit geval is het doel van de actie kennelijk alleen bewustmaking (of merkbekendheid creëren) en is het een onderwerp wat misschien veel mensen emotioneel zal aanspreken dus zal er wellicht meer gereageerd worden. Het zou dus zo maar kunnen dat een offline campagne in dit geval veel effectiever is dan een online campagne.

Deze mevrouw deed aan een voorselectie door eerst te vragen of ik internet had (er zijn nog maar erg weinig mensen zonder enige vorm van internet maar goed even los daar van). Vervolgens wordt er op de flyer gesuggereerd dat ik moet googelen naar bepaalde letter combinatie wat mij vervolgens naar een weblog van punt.nl voert. Kennelijk is er niemand die deze lettercombinatie gebruikt en dus komt iedereen op al gauw op de pagina van deze mevrouw terecht.

Ik zou zeggen, gooi er nog een Twitter (#)hashtag tegenaan, een QR-Code zodat iedereen gelijk op z’m mobiel kan kijken en registreer meerdere domeinen met deze lettercombinatie! En oh ja: doe wat aan het taalgebruik, de layout en de opmaak om communicatief wat beter over te komen!

Marketing aan vrouwen voor mannen

vrouwen internet aankopen

Vrouwen hebben een steeds grotere invloed op het aankoop gedrag. Zo is het bekend dat vrouwen in de VS de komende 10 jaar op 85% van de aankopen invloed zullen uitoefenen. Dat niet alleen, vrouwen kopen ook steeds meer producten die nog steeds als een ‘mannen-product’ worden gezien zoals auto’s, gereedschap en elektronica.

Voor diegenen onder ons dat die nog steeds denken dat we in een mannen (internet) wereld leven. Enkele interesante feiten (uit de VS):

  • 91% van de vrouwen zegt dat adverteerders hun niet begrijpen..
  • al sinds het jaar 2000 maken vrouwen meer gebruik van het internet dan mannen
  •  51% van het privé vermogen staat op naam van vrouwen
  • 50% van alle aandelen zijn in handen van vrouwen
  • vrouwen maken een verbluffende 85% van alle consumentenaankopen uit
  • bij de helft van de vrouwen zeggen dat ze het belangrijk vinden dat een merk ‘groen’ is
  • 55% van de moeders op de sociale netwerken (Facebook, Twitter) zegt dat ze hun aankoop hebben gedaan op basis van een aanbeveling op een blog
  • 92% van de vrouwen stuurt deals naar vrienden en familie
  • van alle aankopen wordt 58% gedaan door dames..

Feestdagen betekend waterval aan ongewenste nieuwsbrieven

slechte nieuwsbrieven

Het einde van het jaar nadert weer, dat is vooral te zien aan mijn inbox. Van letterlijk van elk forum, blog en zelfs van websites waar ik me nooit voor iets ingeschreven heb krijg ik de beste wensen. Best leuk zou je denken maar op een of andere wijze irriteer ik me hier mateloos aan en ik denk meer mensen met mij.

Wanneer gaan mensen zich nou eens realiseren dat massamarketing steeds minder goed werkt. Mensen willen best nieuwsbrieven ontvangen maar wel nieuwsbrieven met interesante en persoonlijke inhoud. Mensen hebben in de regel totaal geen intersesse in uw bedrijfsnieuws tenzij het hun direct aangaat. Als het dan toch moet, breng het dan niet zo vreselijk droog.

Het kan altijd voorkomen dat uw nieuwsbrief in de inbox terecht komt van iemand die er misschien nu even niet op zit te wachten. Zo iemand is misschien momenteel met heel andere dingen bezig en wil uw nieuwsbrief over enige tijd misschien wél weer ontvangen. Zorg er dus voor dat deze persoon zich met één muisklik kan uitschrijven. Dan komt deze persoon misschien nog wel eens terug.

Om een voorbeeld te nemen: Ik kreeg vandaag een nieuwsbrief van een buitenlands reclame blog. Ik wilde me uitschrijven met de ‘unsubscribe’ knop. Dat ging niet erg makkelijk. Eerst moest ik ergens inloggen, waar ik geen wachtwoord meer van had. Vervolgens moest ik het wachtwoord opvragen, weer inloggen, de juiste vinkjes uitzetten voor de ‘communicatie voorkeuren’ en tot slot ik kreeg nog tot twee emails toe om te vragen of ik het wel zeker wist. Daar kom ik dus nooit meer terug. De volgende keer druk ik gewoon op de SPAM knop, dat is ook een “one click unsubscribe button”.

Er zijn uitstekende diensten beschikbaar zoals YMLP en Mailchimp waar ze de tools hebben om het in- en uitschrijven wél makkelijk te maken (en nog gratis ook voor kleinere oplages).

En oh ja: er gaan vanaf januari 2012 nieuwe regels gelden voor nieuwsbrieven.

Vier manieren om een beoordelingen te verzamelen voor uw webshop

ecommerce reviews Het is een feit dat mensen nou eenmaal meer klikken op een Adwords advertentie met meer / positieve beoordelingen. Waar haalt Google nu deze beoordelingen vandaan?

  1. Kieskeurig Kieskeurig en andere vergelijkbare websites hebben een mogelijkheid om uw product feed aan hun website toe te voegen. Dit is niet gratis maar deze websites krijgen wel behoorlijk wat traffic.
  2. The Feedback Company The Feedback Company werkt samen met uw webshop zodat uw klanten een week na hun aankoop een verzoek krijgen om uw webshop en het product te beoordelen. Hiervoor zijn verschillende mogelijkheden en implementaties en plugins. Er zijn betaalde en gratis abonnementen.
  3. Truspilot Evenals the Feedback Company kunt u uw klanten een email laten zenden na hun aankoop. Er is een ietwat beperkte gratis mogelijkheid en betaal pakketten.
  4. eKomi heeft keuze uit features zoals: productbeoordelingen, marktonderzoek tools en een arbitrageprocedure. eKomi garandeert echte klantenrecensies. Er is een demo account beschikbaar en zijn verschillende betaalde pakketten.
  5. Reviewspot.nl is een portal waar Nederlandse webshop beoordelingen worden verzameld. Het aantal te ontvangen klantbeoordelingen is ongelimiteerd. U kunt uw webshop gratis aanmelden bij Reviewspot. De website heeft tools om ook op uw eigen site de webwinkel beoordelingen te promoten. 
Waar u ook voor kiest, het verzamelen van goede recensies en de mogelijkheid om te kunnen reageren op slechte recensies is van levensbelang! Daarnaast geeft het wat extra gewicht aan de recensies wanneer deze zijn verzameld door een derde partij.

PROTECTIP Slecht voor het Internet en Nederland

protectip slecht voor het internet en nederland
Op dit moment is er een wetsvoorstel aanhangig in het Amerikaanse congres. Deze wet, PROTECTIP (Stop Online Piracy Act) genaamd, wil er voor zorgen dat domeinnamen waarvan gedacht wordt dat deze, in vrij brede zin, ‘iets’ te maken hebben de piraterij van o.a. Films en muziek geblokkeerd kunnen worden. Dat ‘iets’ hoeft slechts een link te zijn naar een website waarop wordt uitgelegd hoe je bijvoorbeeld een film download.

Deze wet wordt overduidelijk gesponsord door de media industrie en deze mensen deinzen er niet voor terug om ook onze vrijheid enorm te beperken.

Deze wet zou er voor zorgen dat, zonder rechterlijke tussenkomst, er een zwarte lijst kan komen van ‘schuldige’ websites. Op basis van deze lijst moeten vervolgens isp’s, zoekmachines, betaaldiensten en adverteerders deze website blokkeren.

Om een voorbeeld te geven: Stel dat iemand een video upload naar Youtube met daarbij een link naar een vermoedelijk illegaal gekopieerd mp3 bestand, dan moet youtube.com geblokeerd worden..

Wat heeft dit nou allemaal met het Nederlandse zoeklandschap te maken?

Nou, wij zijn in grote mate afhankelijk van veel Amerikaanse leveranciers. Deze Amerikaanse wet (welke volgens de Amerikanen ook buiten Amerika moet gaan gelden) kan veel invloed op onze banen en inkomen gaan hebben. Om nog maar niet te spreken van de ernstige beperking van ons recht op informatievergaring.

Ik hoop dan ook deze wet niet aangenomen wordt!

Deze film is in het Engels maar legt het nogmaals fijntjes in Jip-en-Janneke taal uit:

PROTECT IP / SOPA Breaks The Internet from Fight for the Future on Vimeo.

Google Advertenties nu ook onderaan

Het zat er aan te komen misschien maar Google laat nu ook advertentieresultaten onderaan de zoekresultaten zien.

Het worden wel erg veel advertenties, maar goed u hebt een extra mogelijkheid om te verschijnen op de eerste pagina, al is het onderaan.