Blog

De 10 SEO Geboden – Gebod 8 – Link Snelheid

Gij zul aandacht besteden aan uw Link Snelheid

Vaak wordt dit concept niet goed begrepen. Veel links verkrijgen in een korte tijd is enerzijds een teken dat uw website populair is en anderzijds dat er misschien wel aan "onnatuurlijk" linkbouwen wordt gedaan. In 10 dagen 1000 backlinks van alleen forums is wellicht iets verdacht. 1000 backlinks in 10 dagen met een grote variëteit over domeinen en types is (mmestal) natuurlijk. Een natuurlijk verloop is ook makkelijkst te begrijpen door een grafiek te laten zien. Om een natuurlijk linkverloop te laten zien heb ik een grafiek gemaakt van marktplaats.nl. Hiervoor heb ik de tool Majestic SEO gebruikt. link snelheid Goed hier zien we dus heel wat pieken en dalen maar over het geheel genomen een opgaande trend. Dat laatste is belangrijk bij een backlinkcampagne. Dit is dus iets wat zonder enig ingrijpen vanzelf gebeurt als uw website het bezoeken waard is. Als uw grafiek allerlei scherpe pieken laat zien kan dit betekenen dat er aan onnatuurlijk linkbouwen wordt gedaan door bijvoorbeeld blogcommentaar of andere methodes. Hier wordt rekening meer gehouden. Het is dus waarschijnlijk verstandig niet aan dit soort praktijken deel te nemen. Een ander kenmerk van onnatuurlijk praktijken is het feit links snel verschijnen maar ook weer snel verdwijnen. Dus langer bestaande en oudere links zijn meer waard. Link leeftijd dus. Nogmaals, Google blijft een algoritme en kan niet alle menselijk gedrag nabootsen maar wel gedrag over tijd in kaart brengen en afwijkingen constateren binnen bepaalde grenzen. Natuurlijk kunnen vele factoren hier afwijkingen in veroorzaken. Bijvoorbeeld een Adwords campagne (maar hier heeft Google ook de statistieken van), een offline campagne (radiospot) of een aanbieding. Toch zal, over tijd, dit een natuurlijk patroon vormen. Seizoensinvloeden kunnen ook meespelen maar Google houdt dit keurig bij en beschikken over mooie statistieken op allerlei gebieden. Zo kan zelfs verwacht gedrag in de toekomst behoorlijk goed voorspeld worden. In ieder geval veel nauwkeuriger dan het weer en mensen blijven nou eenmaal gewoontedieren.

 

Keypoints Linksnelheid

  • Zorg voor een natuurlijk verloop
  • Bouw een goed profiel op bij Google, denk lange termijn.
  • Maak gebruik van de Google statistieken om goede onderwerpen te vinden voor een website

 

Overzicht "De 10 SEO Geboden"

De 10 SEO Geboden – Gebod 10 – Website testen

De 10 SEO Geboden – Gebod 9 – SEO Tooltjes

De 10 SEO Geboden – Gebod 8 – Link Snelheid

DE 10 SEO Geboden – Gebod 7 – Link varieteit

De 10 SEO Geboden – Gebod 6 – Link Profiel

De 10 SEO Geboden – Gebod 5 – Marketing

De 10 SEO Geboden – Gebod 4 – Website autoriteit en vertrouwen

De 10 SEO geboden – Gebod 3 – Trek links aan

De 10 SEO Geboden – Gebod 2 – Title Tags

De 10 SEO Geboden – Gebod 1 – Tekst

DE 10 SEO Geboden – Gebod 7 – Link varieteit

Gij zult uw links variëren

Wanneer u aan de slag gaat met uw linkprofiel zult u moeten proberen om de links naar uw website te variëren. Dit doen wij om de volgende redenen:

  • Stabiliteit van uw rankings. Google sleutelt regelmatig aan haar algoritme en mocht het ooit zo ver komen dat zij iets veranderen en uw website heeft een enorme hoeveelheid links van sociale media websites (denk Delicious, Digg of Twitter) maar weinig andere links dan kan uw ranking enorm dalen. Door een goede balans hierin aan te brengen verkleint u het risico van een daling in uw rankings.
  • Vergroot door websitevertrouwen en website autoriteit. Door een grote diversiteit aan links naar uw site te verkrijgen heeft u een grotere kans op een 'vertrouwensgehalte vergroting'. Wat een naam, in het Engels klinkt het een stuk beter: "Increase website trust". Dit is een onderwerp apart overigens en hier zal ik later zeker nog eens dieper op in gaan want er is nog veel meer te zeggen over dit onderwerp.
  • Wanneer wij de top 10 resultaten van Google analyseren zien wij vaak (niet altijd) dat de meeste websites die hier staan daar staan omdat ze een grote linkvariëteit hebben met als bijkomende voorwaarde dat specifieke, voor dat onderwerp belangrijke, websites naar deze websites linken.

Wat voor verschillende types links kunnen we nu onderscheiden:

  1. Waarderingslinks. Deze worden gegeven als waardering voor uw website. Bijvoorbeeld omdat het goede informatie bevat of juist dat wat de zoeker zoekt. Dit is uiteraard logisch aangezien (ik herhaal het nog maar eens) Google graag de zoeker de beste resultaten wil geven. Waarderingslinkse voegen toe aan websitevertrouwen en website autoriteit. Dit zijn de meest gewilde links.Interviews en (online) media aandacht. Bijvoorbeeld iemand die een bekende blogger of journalist die iets schrijft over uw website. Ik vraag me trouwens af of het ook negatief mag zijn, een link is een link tenslotte een link. Daarover later meer. U zou natuurlijk ook gewoon contact kunnen zoeken met journalisten en bloggers en hun vragen iets te schrijven over uw website. Persberichten, mits goed gedaan, kunnen ook erg effectief zijn. Pas een beetje op met de gratis persberichten sites die er zijn. Dit is meestal een veredeld artikel directory. Een goede persberichtendienst is zeker van waarde al kost dit misschien iets. LinkedIn kan ook gebruikt worden alsook Twitter (vergeet niet dat Twitter resultaten binnenkort in de zoekresultaten van Google opgenomen gaan worden. Ook daarover later meer.Autoriteit links. Directories zoals DMOZ en Yahoo zijn beide directories die door mensen worden beheerd en de websites worden gekeurd of ze al of niet geschikt zijn voor opname. Het feit dat websites worden gekeurd is een belangrijke factor voor Google. DMOZ is gratis maar kan een eeuwigheid duren aangezien dit door vrijwilligers gebeurt. Misschien kunt u vrijwilliger worden voor een bepaald onderdeel? Yahoo echter kost USD299. **TIP**: Google Canada is (nog) gratis en heeft ook een gedeelte voor Nederlandse sites! Niet commerciële Blog berichten. Dit zou in principe op natuurlijke manier vanzelf tot stand moeten komen als bloggers uw site interessant vinden of iets van uw site kopen en hier een review over geven. Wederzijdse links. Dit is de minst aantrekkelijke vorm van waarderingslinks, maar nog steeds een link met in ieder geval ene beetje waarde. Dit is meestal gebaseerd op het aantal bezoekers dat u krijt en vereist meestal niet meer dan een mailtje met de vraag een link uit te wisselen. Een soortgelijk fenomeen is een 3-sprong link. Hierbij wordt een link uitgewisseld tussen Site A, Site B en site C. Dit kan goed werken als het tenminste niet te doorzichtig is voor Google.
  2. Links niet gebaseerd op waardering. Deze zijn vrij verkrijgbaar voor eenieder en zijn daarom van een mindere waarde. Vertrouwen zullen ze niet versterken maar in sommige gevallen wel autoriteit. Voorbeelden: Blog commentaar. Dit is gewoon een blog over uw onderwerp bezoeken en een commentaar leveren op een artikel met een link erbij. Dit kan uiteraard wel weer helpen met uw linkvariëteit. **TIP** Als u een Google account heeft ga dan naar Google Alerts en zet een Alert klaar voor een bepaald keyword. U wordt dat direct op de hoogte gebracht indien er iets wordt geschreven over uw onderwerp. **NOGEENTIP** Google kent vele handige trucjes om Blogs en Forums op te sporen over een bepaald onderwerp. Hier kom ik later nog op terug maar u zou nu bijvoorbeeld kunnen zoeken op: “powered by wordpress” kattenmanden. Dus “powered by wordpress” plus uw keyword. Of gewoon met Google Blog Search.Persberichten. Zoals eerder gezegd zijn er gratis persbericht diensten. Enkele voorbeelden:  OpenPR, of  PRleap en Persberichten (een Nederlandse site, betaald).Directories of linkpagina's zoals Startpagina. Opname is meestal gratis en wel onderwerpspecifiek. De Web 2.0 websites (hiermee bedoelen we de hippe naam voor websites zoals Twitter, Delicious, Facebook en Linkedin (Hyves niet vergeten natuurlijk). Dit zijn netwerksites en het idee is dat mensen links uitwisselen over interessante onderwerpen. Sociale Bladwijzer sites. Hiertoe behoren bijvoorbeeld DIGG (een goed gehypte DIGG kan voor massale stroom bezoekers zorgen), Reddit of Nujij.nl. U kunt hier een account aanmaken en (nieuwswaardige) verhaaltjes schrijven. Hoe beter het verhaal hoe meer stemmen.

 

Keypoints Linkvariëteit:

  • Bouw links van alle soorten (waarderende en niet-waarderende)
  • Vergeet niet dat enkele hoge-autoriteitslinks uw site omhoog kunnen laten schieten en in de resultaten

Overzicht "De 10 SEO Geboden"

De 10 SEO Geboden – Gebod 10 – Website testen

De 10 SEO Geboden – Gebod 9 – SEO Tooltjes

De 10 SEO Geboden – Gebod 8 – Link Snelheid

DE 10 SEO Geboden – Gebod 7 – Link varieteit

De 10 SEO Geboden – Gebod 6 – Link Profiel

De 10 SEO Geboden – Gebod 5 – Marketing

De 10 SEO Geboden – Gebod 4 – Website autoriteit en vertrouwen

De 10 SEO geboden – Gebod 3 – Trek links aan

De 10 SEO Geboden – Gebod 2 – Title Tags

De 10 SEO Geboden – Gebod 1 – Tekst

De 10 SEO Geboden – Gebod 6 – Link Profiel

Eer uw linkprofiel zoals u uzelf eert

Een link profiel, wat is dat nou precies? In dit artikel en de volgende twee zal ik hierover schrijven, vooruit bloggen. Uw linkprofiel is vanuit vogelvlucht perspectief gezien alle links die naar uw site verwijzen en de links die van uw site naar een andere website verwijzen inclusief de kenmerken van deze interne en externe links. Hiertoe behoren de volgende onderdelen:

  • Totaal aantal inkomende links of wel backlinks
  • Het aantal verschillende domeinen wat naar uw website verwijst
  • Type van de links: bijvoorbeeld blog commentaren, startpagina's of artikelen
  • Type van de website dat naar u linkt bijvoorbeeld een gerelateerde site, nieuwssite of artikel
  • Naar welke pagina's op uw website verwijzen de links
  • Hoeveel links er worden verzameld over de tijd heen (hoewel dit moeilijk controleerbaar is)

Aan de basis van deze lekker kwantificeerbare gegevens staat het principe dat alles zo natuurlijk mogelijk zou moeten zijn. Maar ja wat natuurlijk voor de ene site, is dat zeker niet voor de andere. Bijvoorbeeld een blog krijgt vaak elke dag een nieuw artikel en misschien wat commentaren. De ene blog wat meer dan de andere natuurlijk. Kan Google de grote diversiteit aan websites onderscheiden? Ik denk het niet. Wel maakt met een grove indeling naar soort en er wordt zeker van elke website een profiel opgebouwd. Flinke uitschieters in dit profiel zouden mogelijk ergens een filter kunnen triggeren. Dat moet dan wel een flinke piek zijn lijkt me. We hebben eerder geleerd dat vertrouwen en autoriteit belangrijk zijn. Wat kenmerkend is voor een site met veel autoriteit is een groot percentage van de links die verwijzen naar interne pagina's, bijvoorbeeld naar een bepaald artikel of bepaalde tip. Hiernaast heeft dit als bijkomend voordeel dat uw site gaat ranken voor individuele pagina's met elke een ander keyword. Bijvoorbeeld websiteoptimalisatie en websitemarketing. Dit zorgt voor een bredere distributie en zichtbaarheid van uw website. Dus probeer uw linkprofiel zodanig te vormen dat u veel links verkrijgt naar bijvoorbeeld uw pagina met uw expert mening over kattenmanden. Op uw homepage staat immers in de regel niets specifieks over kattenmanden dus als bijkomend voordeel heeft dit ook nog eens dat de bezoeker direct zoekt wat hij of zij wil vinden (zoals gezegd is dit ook een belangrijk speerpunt van Google).

Keypoints Link Profiel

Door procentueel meer links  naar interne pagina's te verkrijgen:

  • Verhoogt u de autoriteit van uw site
  • Ranken individuele pagina's beter voor specifieke keywords
  • Verkrijgt u een mooi gebalanceerd linkprofiel

Overzicht "De 10 SEO Geboden"

De 10 SEO Geboden – Gebod 10 – Website testen

De 10 SEO Geboden – Gebod 9 – SEO Tooltjes

De 10 SEO Geboden – Gebod 8 – Link Snelheid

DE 10 SEO Geboden – Gebod 7 – Link varieteit

De 10 SEO Geboden – Gebod 6 – Link Profiel

De 10 SEO Geboden – Gebod 5 – Marketing

De 10 SEO Geboden – Gebod 4 – Website autoriteit en vertrouwen

De 10 SEO geboden – Gebod 3 – Trek links aan

De 10 SEO Geboden – Gebod 2 – Title Tags

De 10 SEO Geboden – Gebod 1 – Tekst

De 10 SEO Geboden – Gebod 5 – Marketing

Gij zult focussen op Marketing, niet op SEO

Tot nu toe sloeg de klok SEO SEO SEO (of ZO ZO ZO Zoekmachine Optimalisatie). En ondanks dat er veel succes kan worden behaald met deze methode vind ik dat we ons moeten focussen op marketing in plaats van op SEO. Marketing wordt ook wel omschreven als het proces van het creëren en leveren van waarde. Of zoals ik tijdens mijn studie uit mijn hoofd moest leren: "het geheel van alle activiteiten die erop gericht zijn de ruil van producten of diensten te bevorderen" (de klassieke theorie). Er zijn overigens meerdere definities gekomen van marketing maar dat is een heel ander onderwerp. Wanneer ik een nieuwe website lanceer voor mezelf of een klant ga ik liever marketen dan Zoekmachine-Optimaliseren (uiteraard is de website dan al helemaal geoptimaliseerd omdat ik vindt dat dit aan de basis van ontwerp en ontwikkeling moet staan). Misschien is het niet eens zo'n slecht idee om eens om gewoon eens te pretenderen dat Google helemaal niet bestaat. Vreemd idee nietwaar? Maar bekijk eens wat we ermee bereiken. Hoe zou u alles benaderen als Google niet bestond? U zou de andere goed aangeschreven websites in uw segment bezoeken en daar reclame maken voor uw product of dienst. U zou u inschrijven in lijsten met winkels/websites op uw gebied. U zou artikelen schrijven en die plaatsen op plekken waar mensen in uw doelgroep dit zouden lezen. U zou de aandacht zoeken van journalisten en bloggers om zo wat (online) media aandacht te krijgen. En uiteraard zou u reclame maken door banners te plaatsen op plekken waar uw toekomstige klanten dit te zien krijgen. Dus met andere woorden, u gaat naar de plekken waar zich de mensen (of bedrijven natuurlijk) bevinden waaruit uw doelgroep bestaat. Dus met andere woorden u doet gewoon aan marketing of te wel u maakt reclame voor uw website of dienst. En u richt u op MENSEN, niet op een zoekmachine. Dit zijn toevallig ook de beste dingen die men kan doen in termen van Optimalisatie. Op deze manier zoekt u op natuurlijke wijze aandacht voor uw dienst of website. Hier houdt Google van en is in mijn optiek beter dan het specifiek focussen op allerlei technische hoogstandjes om uw website kunstmatig te laten ranken. Mocht Google dan opeens besluiten om bepaalde factoren niet meer zo zwaar te laten wegen (bijvoorbeeld sociale media) dan ligt uw website niet meteen stil. Dus even terug naar de definitie van marketing: "het proces van het creëren en leveren van waarde". Weet u nog, website-vertrouwen en website-autoriteit? Concentreer u op het creëren van waarde, focus u op mensen en bouw daar een goede relatie mee op.

Overzicht "De 10 SEO Geboden"

De 10 SEO Geboden – Gebod 10 – Website testen

De 10 SEO Geboden – Gebod 9 – SEO Tooltjes

De 10 SEO Geboden – Gebod 8 – Link Snelheid

DE 10 SEO Geboden – Gebod 7 – Link varieteit

De 10 SEO Geboden – Gebod 6 – Link Profiel

De 10 SEO Geboden – Gebod 5 – Marketing

De 10 SEO Geboden – Gebod 4 – Website autoriteit en vertrouwen

De 10 SEO geboden – Gebod 3 – Trek links aan

De 10 SEO Geboden – Gebod 2 – Title Tags

De 10 SEO Geboden – Gebod 1 – Tekst

De 10 SEO Geboden – Gebod 4 – Website autoriteit en vertrouwen

Gij zult prediken met autoriteit op uw website

Om het onszelf allemaal wat makkelijker te maken zou ik graag de onderwerpen van 'website vertrouwen' en 'website autoriteit' eens nader willen bekijken. Deze twee elementen zijn dingen die Google erg hoog waardeert en dit vertaald zich naar de ranking van uw website. 'Website vertrouwen' komt eigenlijk neer op hoe waarschijnlijk het is dat uw website iets te maken heeft met SPAM. Natuurlijk doet niemand dit opzettelijk maar het zou zomaar kunnen zijn dat er bijvoorbeeld een website die ERG bekend staat om de hoeveelheid SPAM erop naar uw website linkt. Dat is niet fijn want nu waardeert Google uw website lager. Om goed te kijken welke websites er naar u linken kunt u bijvoorbeeld Google Webmaster Tools gaan. U ziet daar de sites die naar u linken. Bezoekt u een van deze sites en ziet u wat voor tekst en berichten er op deze website staan. Komt u daar de termen "Viagra", "Cialis" of "Pharmacy" tegen dan kunt u er van op aan dat Google dit ook ziet. Nu hoeft u zich geen zorgen te maken dat u met 1 of enkele van zulke links direct beboet wordt. Anders was het maar al te makkelijk om uw concurrentie een loer te draaien nietwaar? Krijgt u echter links van websites als abobe.com of rechstpraak.nl dan weet Google dat deze websites volledig spamvrij zijn en dat vertaald zich in een goede stem voor uw website. Autoriteit is een ander verhaal, dit slaat meer op hoe populair, belangrijk of autoritair uw website is binnen uw niche (het onderwerp van uw site). Hierbij wordt gekeken naar de diversiteit aan links die naar u linken (hierover later meer) en het verloop van de links naar uw websites over de tijd heen. Belangrijk is hierbij een natuurlijk verloop. Een nieuwe website zal immers met enkele links beginnen en er steeds meer krijgen. Bij Google vallen voornamelijk "pieken" op en 1000 links binnen 1 dag is wat opvallend. Nu kan het natuurlijk wel zo zijn dat er bijvoorbeeld een actie wordt gehouden met een aanbieding of een Adwords campagne. In opvallende gevallen zal Google handmatig een kijkje gaan nemen. Belangrijk is ook dat niet alle links naar de homepage verwijzen. Het is immers veel logischer (en natuurlijker) dat links voornamelijk verwijzen naar de verschillende pagina's binnen in uw website. Wat voor effect heeft een website met vertrouwen en autoriteit nu?

  • Wanneer een website een hoog vertrouwen en autoriteit heeft zullen nieuwe pagina's direct in de top tien verschijnen. Kijk maar eens naar nu.nl en dergelijke nieuwssites. Heeft u hetzelfde dan kunt u dezelfde resultaten bereiken op uw gebied.
  • Uw pagina's zullen sneller omhoog schieten bij het verkrijgen van backlinks.

Dus concluderend kunnen we stellen dat als u zich vanaf het begin richt op website-vertrouwen en website-autoriteit, u sneller en beter resultaat bereikt dan op het focussen op het verkrijgen van links. In mijn volgende berichten ga ik hier verder op in.

Overzicht "De 10 SEO Geboden"

De 10 SEO Geboden – Gebod 10 – Website testen

De 10 SEO Geboden – Gebod 9 – SEO Tooltjes

De 10 SEO Geboden – Gebod 8 – Link Snelheid

DE 10 SEO Geboden – Gebod 7 – Link varieteit

De 10 SEO Geboden – Gebod 6 – Link Profiel

De 10 SEO Geboden – Gebod 5 – Marketing

De 10 SEO Geboden – Gebod 4 – Website autoriteit en vertrouwen

De 10 SEO geboden – Gebod 3 – Trek links aan

De 10 SEO Geboden – Gebod 2 – Title Tags

De 10 SEO Geboden – Gebod 1 – Tekst

 De 10 SEO geboden – Gebod 3 – Trek links aan

Vereer uw website zo dat mensen graag naar u linken

In de (goede) oude tijd van de zoekmachine optimalisatie waren dingen echt heel erg anders. Men kon gewoon een website online gooien met een zooi keywords en voila! men stond al op de eerste pagina. Klinkt goed nietwaar? Helaas dus, de aardige mensen bij Google realiseerden zich al snel dat veel mensen de zoekresultaten wilden manipuleren op meer centjes te verdienen. En, zoals ik al eerder schreef, Google realiseerde zich ook dat zij zich moesten concentreren op het gebruikersgemak (dus dat mensen ook echt vonden waar ze naar op zoek waren). Daarnaast werd erg belangrijk gevonden door Google dat de juiste websites naar uw website linken. Voorheen kon men nog vrij simpel duizenden backlinks verkrijgen en hoppakee men stond alweer bovenaan. Ook dat is veranderd, nu is het belangrijk wie er naar u toe links. Dit analyseert Google met steeds grotere mate van intelligentie. Maar goed het blijft een algoritme en computers kunnen nou eenmaal (nog) geen menselijk oog nabootsen. Ruwweg kan men zeggen dat 10 goede backlinks (dus de links die naar uw website linken) beter is dan 1000 slechte, zeker nu. Al moet ik wel zeggen dat helemaal geen backlinks slechter is dan 10 slechte backlinks. Want zo denkt Google, met iedere backlink die u bijvoorbeeld plaatst naar een andere website, brengt u in feite een stem uit voor die andere website U kunt het dus zien als een verkiezing. Alle websites in heel de wereld linken naar elkaar (kunt u zich voorstellen hoeveel links dit zijn? Ik niet). En met al dat gelink brengt site A een stem uit op Site B. Dus stel u hebt een website over Kattenbrokken en u plaatst een link naar een bevriende blogger/website-eigenaar met een website over kattenbakken omdat u dat een goede website vindt. Welnu, Google neemt dit serieus zeker aangezien deze link binnen hetzelfde onderwerp plaatsvindt. Stel nu dat uw website over kattenbrokken erg goed gewaardeerd wordt door Google (dus veel unieke content, goede backlinks etc. etc.) dan brengt dat een behoorlijk goede stem uit op de site met kattenbakken wat voor deze laatste website tot gevolg heeft dat deze een hogere positie krijgt. Om dit met andere woorden te zeggen als u het voor elkaar krijgt om alleen links te verkrijgen van andere goede websites en vervolgens weer verder linkt naar andere goede websites, u een behoorlijk goede positie krijgt. Dit kan een meerjarenplan zijn, maar zeker de moeite waard! Goed dus weer terug naar de titel, u trekt links aan naar uw website door content ofwel inhoud te plaatsen waar mensen wat aan hebben. Mensen willen nou eenmaal de beste kattenbrokken voor hun geliefde huisdier. Dus hoe verkrijgt u nou die heerlijke goede links? Nou dat is relatief simpel. Stel u verkoopt (en schrijft over) kattenbrokken (het is maar een voorbeeld). Dus u kunt zich afvragen wie er nou kattenbrokken gebruiken die ook nog een website hebben over kattenmanden of andere kattenonderwerpen. Nou u schrijft deze mensen aan met een goede aanbieding. Bijvoorbeeld u biedt aan om een verhaaltje schrijven over die website of uw ervaringen met hun kattenmanden. Ook kunt u hen een aanbieding doen voor uw kattenbrokken. In ruil voor een link. Misschien wil die persoon met de website die katten manden verkoopt wel aan zijn klanten een goede aanbieding doen voor uw kattenbrokken? Het is maar een idee. Zo zijn uw beider belangen gediend. Overigens is het niet noodzakelijk om iets van (monetaire) waarde aan te bieden, vaak kan een ego ook gestreeld worden zonder geld nietwaar?

Overzicht "De 10 SEO Geboden"

De 10 SEO Geboden – Gebod 10 – Website testen

De 10 SEO Geboden – Gebod 9 – SEO Tooltjes

De 10 SEO Geboden – Gebod 8 – Link Snelheid

DE 10 SEO Geboden – Gebod 7 – Link varieteit

De 10 SEO Geboden – Gebod 6 – Link Profiel

De 10 SEO Geboden – Gebod 5 – Marketing

De 10 SEO Geboden – Gebod 4 – Website autoriteit en vertrouwen

De 10 SEO geboden – Gebod 3 – Trek links aan

De 10 SEO Geboden – Gebod 2 – Title Tags

De 10 SEO Geboden – Gebod 1 – Tekst

De 10 SEO Geboden – Gebod 2 – Title Tags

Gebruik optimale Title-tags

Door de jaren heen heb ik veel websites gezien en getest en ontdekt wat de meest gunstige structuur van een title tag is. Veel websites die ik tegenkom hebben soms wel 20 tot 30 keywords in hun titel gepropt zich niet realiserende dat Google dit met het grootste gemak door heeft en de site vervolgens lager, of helemaal niet, rankt. De allerbeste title tags zijn relevant voor de inhoud en geoptimaliseerd voor de bezoeker. We spreken in de regel over zoekmachine optimalisatie maar eigenlijk kunnen we beter spreken over bezoeker-optimalisatie. Dit laatste resulteert tevens in een betere Google ranking. Er is overigens niks mis met rekening houden met ranking factoren. De Titel-tag is wat de bezoeker ziet als ‘kopje’ in de zoekresultaten. Erg belangrijk dus aangezien de meeste mensen ’speed-lezen’ door de resultaten. Dit is een voorbeeld van een zeer correct gebruikt van de Titel-tag: Gouden combinatie van een title tag Maak uw titel met de focus op de content (de inhoud dus) en geoptimaliseerd voor de verkoop. Een goed voorbeeld zou kunnen zijn: <title> Keyword 1 | Keyword 2 | Merknaam </title> Of een andere rangschikking: <title>Merknaam | Keyword 1 | Keyword 2</title> Dus om een voorbeeld te geven voor een website die laptops verkoopt zou u zo iets kunnen doen: <title> Laptop | Dual Core | Sony VGN-FW11S </title> of <title>Sony VGN-FW11S | Notebook | 250 GB</title> Het is geen enkel probleem om de “|” te vervangen met een “- “. Wat wel belangrijk is wanneer u in plaats van zo een streepje als hierboven een woord als “en” of “met” gebruikt, u de nadruk op de belangrijke keywords vermindert. Een goed keyword voor de titel (en in het algemeen) zou bijvoorbeeld ook kunnen zijn een keyword opgemaakt uit meerdere woorden zoals “laptop voor gamers” omdat dit toch ook vaak de opdrachten zijn die de bezoekers intoetsen in het zoekveld van Google. Dit is een voorbeeld van een titel veels te veel tekens:

Overzicht "De 10 SEO Geboden"

De 10 SEO Geboden – Gebod 10 – Website testen

De 10 SEO Geboden – Gebod 9 – SEO Tooltjes

De 10 SEO Geboden – Gebod 8 – Link Snelheid

DE 10 SEO Geboden – Gebod 7 – Link varieteit

De 10 SEO Geboden – Gebod 6 – Link Profiel

De 10 SEO Geboden – Gebod 5 – Marketing

De 10 SEO Geboden – Gebod 4 – Website autoriteit en vertrouwen

De 10 SEO geboden – Gebod 3 – Trek links aan

De 10 SEO Geboden – Gebod 2 – Title Tags

De 10 SEO Geboden – Gebod 1 – Tekst

De 10 SEO Geboden – Gebod 1 – Tekst

Gij zult veel en goede tekst gebruiken

Door de jaren heen heb ik veel websites gezien en getest en ontdekt wat de meest gunstige structuur van een title tag is. Veel websites die ik tegenkom hebben soms wel 20 tot 30 keywords in hun titel gepropt zich niet realiserende dat Google dit met het grootste gemak door heeft en de site vervolgens lager, of helemaal niet, rankt. De allerbeste title tags zijn relevant voor de inhoud en geoptimaliseerd voor de bezoeker. We spreken in de regel over zoekmachine optimalisatie maar eigenlijk kunnen we beter spreken over bezoeker-optimalisatie. Dit laatste resulteert tevens in een betere Google ranking. Er is overigens niks mis met rekening houden met ranking factoren. De Titel-tag is wat de bezoeker ziet als ‘kopje’ in de zoekresultaten. Erg belangrijk dus aangezien de meeste mensen ’speed-lezen’ door de resultaten. Dit is een voorbeeld van een zeer correct gebruikt van de Titel-tag: Voor uw eigen website, is het belangrijk om door een dergelijke tekst browser naar uw eigen website te kijken en u af te vragen of al de inhoudt van uw website voldoende zichtbaar is. Onthoud dat Google plaatjes en bijvoorbeeld flash maar beperkt ziet of helemaal niet. Verzekert u ervan dat de tekst op uw website uniek is in de ogen van Google, niet gekopieerd van een andere website. Als uw tekst niet uniek is kunnen er twee dingen gebeuren. 1. U inhoudt wordt weergegeven in de overige resultaten. 2. De andere website wordt met meer autoriteit gewaardeerd en uw website komt lager te staan in de zoekresultaten. Een kleine kanttekening moet hierbij wel gemaakt worden. Mocht uw site nieuwsresultaten bevatten dan is dit natuurlijk geen unieke tekst. Er zullen immers meer websites zijn met hetzelfde nieuws. Toch is het nou eenmaal een feit dat Google houdt van unieke en verse tekst, dit is immers waar de gebruiker naar op zoek is. Dit is ook de reden dat forums en blogs vaak goed ranken omdat hier vaak nieuwe tekst aan wordt toegevoegd. • Uw keyword of "keyzin" moet in de H1-tag en de titel tag staan. Dit simpele feit wordt wel gezien als een van de belangrijkste SEO factoren omdat de titel nou eenmaal weergeeft waar de tekst over gaat. Dit geeft dus de beste, en meest relevante, resultaten voor de zoeker. Iets wat Google nastreeft, ze zijn er immers om de zoeker de beste ervaring te geven.

Overzicht "De 10 SEO Geboden"

De 10 SEO Geboden – Gebod 10 – Website testen

De 10 SEO Geboden – Gebod 9 – SEO Tooltjes

De 10 SEO Geboden – Gebod 8 – Link Snelheid

DE 10 SEO Geboden – Gebod 7 – Link varieteit

De 10 SEO Geboden – Gebod 6 – Link Profiel

De 10 SEO Geboden – Gebod 5 – Marketing

De 10 SEO Geboden – Gebod 4 – Website autoriteit en vertrouwen

De 10 SEO geboden – Gebod 3 – Trek links aan

De 10 SEO Geboden – Gebod 2 – Title Tags

De 10 SEO Geboden – Gebod 1 – Tekst