Email traceren met Google Analytics

e-mail traceren

Ondanks het bestaan van verschillende goede oplossingen voor het versturen van e-mails en nieuwsbrieven kan het handig zijn om zelf (gratis) de links in uw e-mails te traceren met behulp van Google Analytics (hierna GA).

Dit doen we door (relatief) simpelweg enkele parameters toe te voegen aan de link in uw e-mail. Deze komt er dan zo ongeveer uit te zien:

http://www.mijnwebsite.nl/aanbieding?utm_campaign=aanbiedingluiers&utm_medium=email&utm_source=ouders

Wanneer iemand nu klikt op deze link wordt deze informatie opgeslagen met behulp van een cookie op de computer en GA kan nu deze bezoeker op correcte wijze traceren.

Hoe werkt het traceren van een e-mail?

De rood gekleurde gegevens hierboven zijn parameters. De naam van de parameter bevindt zich aan de linkerkant van de ‘=’ en bijbehorende waarde aan de rechterkant. Elke parameter vertegenwoordigt een verschillend aspect in uw e-mailcampagne.

utm_campaign=aanbiedingluierse-mail traceren met google analytics
utm_medium=email
utm_source=ouders

Deze gegevens helpen GA (en later uzelf) om precies na te gaan hoe deze bezoekers nou op uw website terecht komen. U kunt zelf de naam kiezen maar het is aan te raden de ruimtes zo volledig mogelijk in te vullen om later via GA account ook precies na te kunnen gaan van welke mailing of nieuwsbrief deze bezoekers nou komen.

Goed, wat zijn nu deze parameters precies?

utm_campaign

Deze parameter identificeerd de mailingcampagne. Het zou natuurlijk zo maar kunnen dat het niet slechts 1 email of nieuwsbrief is maar onderdeel van een serie of behorend tot een marketingcampagne waarin ook andere kanalen zoals bijvoorbeeld Facebook of Twitter gebruikt worden.

utm_medium

Deze ‘medium’ parameter identificeert het medium waarmee de campagne is verstuurd. Het is aan te raden altijd dezelfde waarde te gebruiken zoals ‘email’ of ‘Facebook’ omdat dit uiteindelijk ook onder dezelfde noemer terug te vinden is onder uw GA rapporten.

utm_source

Van origine identificeert deze waarde de groep waaraan gemarket wordt. Dit kan dus de groep zijn waaraan u uw email heeft gericht zoals in het voorbeeld alle personen met kinderen. Uiteraard kunt u zich helemaal uitleven en zover segmenteren zoals u maar wilt zoals bijvoorbeeld:

utm_source=ouders
utm_source=vrouwen30
utm_source=nieuweklanten
utm_source=binnen30dagengekocht

Dan nog een laatste parameter: utm_content

Deze is niet altijd noodzakelijk omdat de bovenstaande drie parameters voldoende zijn om een reguliere campagne te traceren. Zoals de naam al aangeeft gaat het om de content, de inhoud. Wilt u dus dezelfde e-mail maar met verschillende inhoud traceren dan vult u hier dus wel een waarde is. Wanneer is dit handig? Vooral bij het testen van verschillende titels, teksten en aanbiedingen.

Ik heb gelezen dat u hier wellicht ook kan traceren op welke link in uw email wordt geklikt. Dus bijvoorbeeld:

utm_content=fotogoogle analytics in emails
utm_content=eerstelink
utm_content=linkhandtekening


Hoe traceer ik nou mijn emails?

We weten nu dus wat de verschillende parameters betekenen dus we kunnen nu onze links gaan voorzien van een traceermogelijkheid. Uiteraard heeft Google u hiermee willen helpen door het beschikbaar stellen van de Google Analytics URL builder.

Tip: Het is u misschien niet ontgaan dat de links zo nogal lang worden. Gebruik dus altijd een ‘anchor text’. U kunt bijvoorbeeld deze anchor text tool gebruiken.

Nu kan het nog zijn dat niet iedere email cliënt (bijvoorbeeld op mobiele telefoons) html herkent waardoor u dus alsnog de volledige URL ziet. Wilt u helemaal veilig zijn gebruik dan een service zoals bit.ly.

De rapporten uit GA

Binnen in uw GA account gaat u naar: Verkeersbronnen en vervolgens naar campagnes.

In dit rapport ziet u alle parameters terug zoals u deze in uw campagne heeft gebruikt. U kunt de reacties op email zien door gebruik te maken van de waardes van uw parameters. Gebruikt u toevallig ook adwords dan kan het zijn dat deze gegevens zich ook in dit rapport bevinden. Daarom is het belangrijk om een verder te kijken naar de gegevens van utm_medium en utm_source. Gelukkig geeft GA ons de mogelijkheid om verder te selecteren.

google analytics rapport

U kunt nu de door u gebruikte waarde van de parameter selecteren om nog exacter te achterhalen van welke campagne de bezoekers komen.

Bezoekers traceren over meerdere campagnes?

Hiervoor gaat u terug naar het hoofdmenu en klikt u op Verkeersbronnen en vervolgens op Alle Verkeersbronnen. Ook hier kunnen we verder selecteren door, net als hierboven, gebruik te maken van het menu. Vervolgens kunnen we iets lager klikken op email om de details te zien van onze bezoekers via de email campagne(s).

google analytics alle verkeersbronnen

Uiteraard zijn er nog veel meer gegevens te halen uit uw Google Analytics account. Zo kunt u de gegevens koppelen aan een e-commerce site zodat u conversies kunt bepalen en kunnen er in GA bijvoorbeeld doelen worden ingesteld om te kijken hoe vaak een bepaalde pagina wordt bekeken of een formulier wordt ingevuld.

Landingspagina

Iemand die op een link klikt in uw email komt ergens op een website terecht, dat noemen we een landingspagina of ‘landingpage’. Om te kijken in hoeverre deze pagina uitnodigt om verder te lezen is ‘Bouncerate’ van belang. Deze waarde vertelt u welk percentage van de mensen direct weer wegklikt of juist blijft. Een hoge bouncerate vertelt u dat uw bezoeker niet getriggerd wordt om verder te lezen. Dit kan zijn omdat de inhoudt van de email waarschijnlijk niet aansluit op de inhoud van de landingspagina.

Jammer maar helaas

Persoonlijk zou ik het liefst aan elke e-mail een zodanige parameter toevoegen dat ik ook precies WIE er op de link gedrukt heeft. Google Analytics gebruiksvoorwaarden verhindert echter het gebruik van persoonlijk identificeerbare informatie.